PISA-resultat och surfande

Dricker mitt morgonkaffe framför tv:n och får höra dagens "skolnyhetskolnyhet". I en undersökning visas samband mellan sämre läsförståelse och sämre matematisk förmåga, och antal timmar elever sitter vid datorn. Och jag bara hör hur "data-debatten" ångar upp i högt tonläge igen.. "Vad var det vi sa om att barn inte ska sitta så mycket framför datorn". "På min tid var man minsann ute i friska luften och lekte istället". Typ. Och jag blir lite trött.. För vad som också kan utläsas i nyhetssändningen är att den senaste undersökningen inte har några svar på varför det ser ut som det gör. Statistik är statistik, och fungerar som allra bäst när man ska leta efter samband. Statistik svarar nästan aldrig på den stora "varför-frågan". Samband mellan x och y kan ju ha en miljard olika orsaker, men detta är ofta mycket svårare att mäta.
I undersökningen framkommer att gruppen som surfar mycket och har lägre PISA-resultat, också är samma grupp som skolkar mycket och har ett överlag sämre välmående. Jag tycker att detta tydligt luktar mer generella svårigheter, som kanske bättre förklarar de lägre resultaten på PISA-testen (läsförståelse och matematik i detta fall). En inte helt vild gissning är att några, kanske ganska många, i den här gruppen har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som gör att skolan blir jobbig och i förlängningen leder till att eleven inte orkar gå till skolan. Och det är ju faktiskt något helt annat än att datorspelande i sig leder till  sämre resultat i skolan. Eller hur?
Tack och lov rapporteras i nyhetssändningen också om en framsynt skola som aktivt använder sig av datorspel (Minecraft) i undervisningen. Det tror jag är den rätta vägen att gå. Datorer, internet och dataspel är här för att stanna. Vi vuxna behöver bli bättre på att använda dessa briljanta hjälpmedel som en väg in till våra ungar och deras lärande, inte få moralpanik över att datorn används.

Det här med uppfostran...